Γεώργιος Τερζής, MD
Χειρουργός Ορθοπαιδικός
Logo
Contact

Κοινή οσφυαλγία

Οσφυαλγία | Οδηγίες

Οσφυαλγία σημαίνει πόνος στη μέση. Είναι σύμπτωμα και όχι διάγνωση. Τη διάγνωση την κάνει ο ιατρός και μόνον αυτός. Συνήθως οφείλεται σε χρόνια ή απότομη καταπόνηση μυών και συνδέσμων, που στηρίζουν την σπονδυλική στήλη ή σε δισκοπάθεια.

8 στους 10 παθαίνουν οσφυαλγία τουλάχιστον μία φορά στη ζωή τους. 9 στους 10 πάσχοντες από οσφυαλγία, θα γίνουν καλά, το πολύ σε 1 μήνα ακόμα και χωρίς θεραπεία. Συμβουλευτείτε απαραίτητα τον ιατρό σας και μόνον αυτόν, πριν κάνετε οτιδήποτε.

Σπανίως, η οσφυαλγία κρύβει άλλες σοβαρότερες παθήσεις, που πρέπει να αντιμετωπισθούν άμεσα. Δείτε οπωσδήποτε τον ιατρό σας, ιδίως αν μαζί με οσφυαλγία έχετε πυρετό, τάση λιποθυμίας, πόνο στην κοιλιά, ανωμαλίες στην ούρηση, έντονο πόνο τη νύχτα, πόνο ή μουδιάσματα ή αδυναμία στα πόδια σας, αν είστε κάτω από 20 ή πάνω από 55 χρονών και αν έχετε οποιαδήποτε άλλη πάθηση.

Στις κρίσεις οξείας οσφυαλγίας χρειάζεται ανάπαυση (η θέση που ο περισσότερος κόσμος βρίσκει αναπαυτική είναι ξαπλωμένοι ανάσκελα με μαξιλάρια κάτω από τους μηρούς), απλά αναλγητικά, μυοχαλαρωτικά και θερμαντικές αλοιφές για τη μέση. Σε περιπτώσεις που ο πόνος δεν ανταποκρίνεται σε αυτά τα μέτρα τότε γίνεται μία ένεση κορτιζόνης με τοπικό αναισθητικό στο κάτω μέρος της σπονδυλικής στήλης, που ονομάζεται επισκληρίδιος (caudal). Η ένεση αυτή έχει μεγάλο ποσοστό επιτυχίας και σε δύσκολες περιπτώσεις μπορεί να επαναληφθεί 2 με 3 φορές σε διάστημα 1 μηνός.

Γενικές οδηγίες

  • Για να αποφύγετε υποτροπές της οσφυαλγίας ακολουθείστε τις πιο κάτω συμβουλές:
  • Διατηρείστε το βάρος σας και αν είστε υπέρβαροι προσπαθήστε να αδυνατίσετε.
  • Εάν καπνίζετε προσπαθήστε να το κόψετε, γιατί το κάπνισμα αφυδατώνει τους μεσοσπονδύλιους δίσκους.
  • Πίνετε πολλά υγρά.
  • Όταν περάσει η κρίση, τότε και μόνον συνιστάται γυμναστική. Η καλύτερη είναι η κολύμβηση.
  • Χρειάζεται επίσης ενίσχυση των μυών που στηρίζουν τη μέση, δηλαδή κοιλιακών, πλάγιων κοιλιακών, ραχιαίων, πρόσθιων και οπίσθιων μηριαίων και καλύτερα να γίνεται υπό την επίβλεψη επαγγελματιών γυμναστών, που θα γνωρίζουν το πρόβλημά σας. Κτίζουμε έτσι έναν «εσωτερικό κορσέ». Προτιμείστε αυτόν το κορσέ από οποιαδήποτε ζώνη μέσης.
  • Αποφεύγετε να μετατοπίζετε το κέντρο βάρους του σώματός σας μακριά από τη μέση σας. Αυτό γίνετε όταν σκύβουμε προς τα εμπρός, ή και όταν τεντωνόμαστε προς τα πίσω ή πλάγια. Επίσης όταν βάζουμε δύναμη μακριά από το σώμα μας, όπως όταν σπρώχνομε κάτι.
  • Αν θέλετε να σηκώσετε κάτι, κάντε το λυγίζοντας τα γόνατα και έχοντάς το, όσο το δυνατόν πιο κοντά στο σώμα σας.
  • Αποφεύγετε να σκύβετε με τα γόνατα τεντωμένα. Πάντα να σκύβετε λυγίζοντας τα γόνατα και διατηρώντας την μέση σας ίσια.
  • Αποφεύγετε να σηκώνετε βαριά αντικείμενα.
  • Αποφεύγετε όσο το δυνατόν τα ψηλά τακούνια.
  • Μην μένετε στην ίδια θέση για περισσότερη από μισή ώρα. Αν κάθεστε σηκωθείτε και περπατήστε για λίγο, αν στέκεστε περπατήστε ή καθίστε, αν ταξιδεύετε κάνετε συχνές στάσεις και κάνετε μερικά βήματα κοκ.
  • Εάν είστε αναγκασμένοι από την εργασία σας να κάθεστε για πολλές ώρες (οδηγοί, χειριστές computer, κα.) καθίστε με τον κορμό σας σε ορθή γωνία με τους μηρούς σας και για καλύτερα, τοποθετείστε ένα μαξιλάρι πίσω από τη μέση σας. Επίσης αποφύγετε τα χαμηλά καθίσματα.
  • Αν κάνετε δουλειές, που απαιτούν ορθοστασία, όπως πλύσιμο πιάτων ή σιδέρωμα, βάλτε ένα μικρό σκαμνάκι ή ένα τούβλο στο πάτωμα και βάζετε εναλλάξ πάνω σε αυτό μία το ένα πόδι σας και μία το άλλο.
  • Αποφεύγετε απότομες στροφικές κινήσεις της μέσης σας.
  • Αποφεύγετε ρεύματα, κλιματισμούς και ανεμιστήρες που μπορούν να προκαλέσουν σπασμούς των μυών, που στηρίζουν τη μέση σας.

 

ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΑΣΘΕΝΕΙΣ ΜΕ ΟΣΦΥΑΛΓΙΑ ΑΠΟ ΤΟ SITE ΤΗΣ AMERICAN OF ORGHOPAEDIC SURGEONS